Karavanování

Znáte to přísloví, že málo je někdy více? No tak toho jsme se tentokrát držet nemohli. Jo někdo by si myslel, že tisknout velké objekty je brnkačka. Jenže co když je to z materiálu, co se tak úplně dobře netiskne.

Řeč bude dnes o flexibilním materiálu s označením Flexfill TPU 98a. Co o něm říct. Je to prostě guma. Jenže super guma!

Je to jeden z materiálů, které mám hrozně rád a když se naskytne příležitost ho použít, výsledky bývají neskutečné. Tento typ materiálu a jeho odnože se převážně používají na různé ochranné kryty, (u nás třeba i na rohy stolů), kolečka pro RC modely nebo v tomto případě jako kryt brzdného systému postaršího karavanu, kde původní ochranné plasty odcházejí a vrakoviště tímto krytem zrovna nepřekypují.

K dispozici nám byl původní černý díl s již dost pošramoceným kabátem. I přesto se nám povedlo ho překreslit a, pravda po dvou neúspěších z jiných zkušebních materiálů, jsme vše odladili a započal malý maraton. Přesně tak. Když si představíme, že tento díl měl cca 245x206x68mm a z běžných materiálů typu PLA se vyrábí cca 17 hodin, pak z Flexfillu to bylo 51 hodin.

Rozdíl není zanedbatelný, ale zkrátka gumový materiál potřebuje od tiskáren více péče, a tak jim to déle trvá. Občas, když jsem se nachomýtl ve výrobě a tisk kontroloval jsem se lekl, že celý proces stojí. Občas jela tiskárna na některé ze svých os tak pomalu, že se téměř nehýbala.

Po více než dvou dnech jsme se výsledku dočkali a náš kryt ozkoušeli. Žel zatím nemáme fotografie od klienta přímo z karavanu, ale i tak díl vypadá fantasticky.

Tomáš